AIP is niet alleen voeding | Belangrijke leefstijl aanpassingen

door Claire
AIP is veel meer dan alleen voeding, het is ook belangrijk om te kijken naar hoe je leeft!

Zowel het AIP als Paleo worden overal gepredikt als leefstijl en niet als ‘dieet’. Dat klinkt best raar en meer als een verkooptruc, het gaat immers alleen maar over wat je wel en niet moet eten. Dat is nu ook juist de valkuil, dat je alleen de focus zou leggen op wat je eet. Wat je wel en niet eet is eigenlijk pas de eerste stap. Als je bijvoorbeeld met het AIP begint is het net zo belangrijk dat je goed kijkt naar jouw eigen gewoontes. Slaap je genoeg? Sport je te weinig of te veel? Dat is precies waar ik het vandaag over wilde hebben : )

Ik merkte laatst op dat ik bij elk probleem een oorzaak ging zoeken bij mijn voeding. Door het protocol lijkt voeding zo’n grote factor dat als er iets is, het daar wel aan moet liggen. Het gevaar is dat je een obsessie met voeding ontwikkeld en jezelf nog verder in gezondheidsproblemen verwerkt. Natuurlijk, hoe je eet en wat je eet is een grote factor in hoe je je voelt maar het is niet de enige. De bedoeling van AIP is dat je een gezonde relatie met voeding krijgt en niet dat het een bron van stress wordt! Dat is ook een van de redenen dat je het protocol niet te lang moet volgen, restrictie is nooit goed. Dat laatste is beter voor een ander artikel want vandaag wil ik juist laten zien wat je naast voeding kunt doen om je beter te voelen.

Slaap

Het wordt nu wel een cliché, maar slaap is bijna wel het belangrijkste. En dat zeg ik niet omdat ik lui ben.. Nee het lichaam kan tijdens het slapen weer herstellen en dat is zeer belangrijk, ook voor mensen zonder auto-imuunziekte. We zijn gewend om door te werken tot in de late uren en slaap is bijna een soort taboe geworden. Slaap heeft een belangrijke rol voor het regelen van groeihormonen (ook om beschadigd weefsel te helen), het immuunsysteem, insulineresistentie en hoe het brein ons humeur regelt. Een te kort aan slaap wordt in verband gebracht met een waslijst aan gezondheidsproblemen.

Slaap is dus belangrijk.. maar hoe zorg je dat je goed slaapt?

  • De slaapkamer is voor slapen! (oké dat en een andere activiteit ;)) Laat je telefoon en laptop achter in de werk- of huiskamer zodat je niet gestoord wordt tijdens je nachtrust.
  • Zorg ervoor dat jouw kamer zo donker mogelijk is. Elk beetje licht kan je storen terwijl je slaapt ook al merk je dit niet. Dit geld ook voor andere kleine lampjes. Lukt dit niet dan kun je altijd een slaapmasker op doen.
  • Over een gezond persoon (volwassene) wordt gezegd dat er tussen de 7 en 9 uur slaap nodig is. Naar mijn idee is dat het minimum voor iemand met een auto-immuunziekte. Slaap zoveel je nodig hebt.
  • Als je na 9 uur slaap nog moe bent is het helemaal geen probleem als je langer slaapt. Probeer jezelf dus niet te forceren minder te slapen. Dit betekent dat jouw lichaam het nodig heeft. Als je echter het idee hebt dat er iets niet klopt ga dan opzoek naar de oorzaak, en neem contact op met een arts.
  • Je kunt het beste vóór 11 uur naar bed gaan als je om 8 uur op moet de volgende ochtend. Dan heb je 6 slaap cycli achter de rug en ben je helemaal klaar om de dag te beginnen.
Stress

Een beetje stress is heus geen probleem, zolang het maar niet chronisch wordt. Slaap en stress hebben trouwens heel veel met elkaar te maken. Dit heeft alles te maken met het cortisol. Dit is een hormoon dat de bijnieren aanmaken en de hoeveelheid in je bloed hangt af van de dag. In de ochtend is het bij gezonde mensen hoog en wordt door de dag heen lager. Dit ritme waarin cortisol geproduceerd wordt is heel belangrijk en moet niet te lang verstoord worden door te weinig slaap of te veel stress. Met stress bedoel ik niet alleen tentamens of deadlines maar ook ‘interne stress’. Een auto-immuunziekte, een allergische reactie of een infectie zijn even goed stress voor het lichaam.

Sport/Beweging

Dit is voor veel mensen een moeilijke, zeker als je moet dealen met een auto-immuunziekte. Persoonlijk sport ik bijna niet maar ik beweeg vrij veel (vind ik zelf haha). Ik heb een tijdje geprobeerd regelmatig te sporten maar ik merk dat mijn lichaam daar nu nog niet klaar voor is. Bouw het daarom langzaam op, begin met rekoefeningen zoals yoga of maak elke dag een wandeling. Dit is vooral iets waarbij je goed naar jouw lichaam moet luisteren, er is niemand die beter kan vertellen wat je nodig hebt dan jouw lichaam zelf.

Als je kunt sporten moet je dat zeker doen, maar let erop dat je het niet teveel doet. Dit kan namelijk ook voor stress zorgen en als je lichaam al genoeg stress heeft van andere factoren, dan maakt sporten het alleen maar erger. Zeker als je een drukke week hebt gehad is het niet verkeerd om juist rust te nemen. Sporten is helemaal geen must om af te vallen, beter kun je kijken naar genoeg slaap, minder stress en als je dat nog niet doet een gezonde manier van eten.

Play

Eerlijk, ik geef het toe, deze blog is best wel serieus. Niet dat ik geen humor heb, maar mijn schrijfstijl is gewoon vrij to the point. Maar dat betekent niet dat mijn hele leven zo serieus is en dat zou die van jou ook niet moeten zijn! Het leven is veel te kort om alsmaar bezig te zijn met je gezondheid. Als je gelukkig bent en geniet van wat je kunt gaat de rest eigenlijk vrijwel vanzelf (minder stress, meer bewegen en slapen). Ga erop uit, leer nieuwe dingen en nieuwe mensen kennen en je zult je vanzelf stukken beter voelen ; )

Liefde

Ja, deze hoort er zeker weten bij. Met liefde bedoel ik vooral liefde voor jezelf, ongeacht wat er aan de hand is. Zoals ik eerder zei moet je geen obsessie met voeding ontwikkelen. Als je dat doet dan ga je je schuldig voelen als je een misstap maakt of ga je nog meer stress krijgen van alle restricties. Dit is helemaal niet de bedoeling! Wees lief voor jezelf en accepteer dat je niet perfect kunt zijn. Zodra je dit doet, zal er een grote last van je schouders vallen. Schuldgevoel zorgt alleen maar voor stress.

Zowel het AIP als Paleo zijn een avontuur, het gaat om het totaalplaatje. Probeer jezelf niet in een pasvorm te duwen, probeer niet de ‘ideale paleo-er’ te worden want die bestaat niet. Wees gewoon jezelf en wees er trots op!

Zoals je ziet is voeding maar een klein gedeelte van wat je kunt doen. Waarschijnlijk wordt er zoveel over voeding gepraat omdat dit het meest concreet is van alles. De rest is namelijk nog persoonlijker en zoals je ziet veel vager. Dat gluten niet goed voor je zijn is iets concreets, en recepten ontwikkelen is iets tastbaars. Uitleggen dat je meer moet slapen is weer wat anders.

Toch heb ik afgelopen weken echt weer even geleerd dat slaap zo belangrijk is. Meestal slaap ik rond de 9 á 10 uur maar ik heb tijdelijk geen gordijnen en het wordt nu toch wel erg vroeg licht. Om 7 uur wakker worden heeft er bij mij een beetje voor gezorgd dat ik ‘s middags een mega suiker vreetbui krijg en dat is misschien niet echt handig..

Meer lezen?

Chris Kesser over Slaap

Medisch Contact over Insulineresistentie

The Paleo Mom over Stress

AIP is veel meer dan alleen voeding, het is ook belangrijk om te kijken naar hoe je leeft!

Dit vind je misschien ook leuk..

Laat een Bericht achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Om Accept Read More