Antibiotica, goed of slecht?

door Claire
Zijn antibiotica nou goed of slecht? En wat zijn de alternatieven? Ook tips voor wat je kunt doen als je toch antibiotica moet slikken.

Woensdag avond als een gek naar de spoedeisende hulp gegaan. Ik had een blaasontsteking waarvan ik dacht dat het bijna voorbij was, maar toen kwam er een intense pijn in mijn nieren. Met een blaasontsteking kun je maar beter geen risico nemen en naar de dokter gaan (al vind ik dat niet altijd even makkelijk). Maar dan krijg je natuurlijk antibiotica.. is dat altijd een goed idee?

Wat is de Darmflora?

Er is nog steeds veel onbekend over de darmflora maar gelukkig komt daar de laatste jaren verandering in. Er is steeds meer onderzoek naar de bacteriën in onze darmen en wat ze daar doen. Simpel gezegd zijn er goede en slechte bacteriën in onze darmen te vinden, ze hebben een grote invloed op verschillende processen in het lichaam. Zo komt SIBO, small intestine bacterial overgrowth, vaak voor bij mensen met een prikkelende darm syndroom. Maar ook speelt de darmflora bijvoorbeeld een rol in type 2 diabetes. Het gaat niet alleen om ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën maar ook om het samenspel, er moet een evenwicht zijn tussen bepaalde koloniën. Daarnaast is de darmflora ook belangrijk bij het aanmaken van bepaalde hormonen en communicatie met het brein.

Antibiotica en de Darmflora

Antibiotica zijn gemaakt om bacteriën, schimmels en parasieten tegen te gaan. Voor het gebruik van antibiotica gingen veel mensen dood aan infecties die wij nu allang niet meer zien als levensbedreigend. Antibiotica zijn zeer belangrijk voor bepaalde situaties en soms de enige oplossing. Maar dat betekent niet dat ze altijd goed zijn. Vaak denken mensen dat antibiotica overal voor werkt, maar het werkt bijvoorbeeld absoluut niet tegen de griep of andere virussen.

Overmatig gebruik van antibiotica kan ervoor zorgen dat bacteriën resistent worden. Het kan zorgen voor vervuiling van ons water en onze grond, maar het vernietigd ook de goede bacteriën. De meeste antibiotica gaan niet heel gericht te werk en er zijn een aantal bacterie koloniën die daar gevoelig voor zijn. Vaak komt na de kuur wel een groot aantal bacteriën weer terug, maar er zijn er ook een paar waarvan het veel moeilijker is om die terug te krijgen. Zeker als je daar niet gericht mee bezig bent wordt het moeilijk om de darmflora weer compleet te krijgen. Omdat de koloniën elkaar zoveel beïnvloeden en mogelijk samenwerken kan dit nadelige effecten hebben en invloed hebben op de gezondheid.

LET OP: niet alle antibiotica zijn hetzelfde. De Fluoroquinolone groep kan levensgevaarlijk zijn en kun je 
beter vermijden als er ook andere opties zijn. Hierbij horen ciprofloxacin (cipro), norfloxacin, levofloxacin, 
ofloxacin, gemifloxacin, moxifloxacin. De FDA heeft meerdere malen waarschuwingen gegeven voor deze 
antibiotica. 
Darmflora en ons ‘Westers’ dieet

Voeding heeft een grote impact op de bacterie koloniën in onze darmen. Er wordt zelfs gezegd dat ons ‘Westers’ dieet een nadelige invloed heeft op onze darmen. Bij eetpatronen waar veel meer plantaardig voedsel wordt gegeten is de darmflora veel diverser. Als je teveel van hetzelfde voedsel eet, neem bijvoorbeeld suiker, dan zullen bepaalde bacteriën sterk gaan groeien. Waren ze misschien eerst niet zo nadelig kan het nu juist wel een probleem worden, zoals bijvoorbeeld bij SIBO. Maar ook candida is daar een voorbeeld van, al is dat wel een schimmel. Naast voeding speelt sport, stress en slaap natuurlijk ook een grote rol, al staat het onderzoek nog in de kinderschoenen.

Alternatieven voor Antibiotica

Als eerste natuurlijk heel belangrijk: neem altijd contact op met een arts of specialist. Soms zijn antibiotica de enige oplossing, en is het maar beter om geen risico’s te nemen (zoals bijvoorbeeld bij een blaasontsteking). Daarnaast zijn er ook natuurlijke alternatieven voor als je eerst een andere route wil afleggen.

  • Colloidaal Zilver: kan naast bacteriën ook gebruikt worden tegen virussen. Ook deze is best sterk dus lees daarbij even hieronder de tips voor wat je kunt doen om de negatieve effecten te verminderen. Uitgebreide info kun je vinden op de website van dr. Axe.
  • Oregano Olie: wordt ook wel vaak gebruikt om van parasieten af te komen.
  • Kruidnagel extract
  • Tijm
  • Echinacea extract (kan ook een immuun stimulant zijn dus oppassen)
  • Knoflook

Er zijn er vast nog meer, als je een overzicht wilt dan is dit artikel een goede bron. Niet elk alternatief werkt voor elke bacterie. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar wat het effect is van het product dat je gaat gebruiken. Als je ervaring hebt met een van deze hoor ik het graag in de comments!

Nadelige Effecten van Antibiotica Verminderen

Het is helaas niet altijd mogelijk om antibiotica te vermijden en bij ernstige gevallen kan dit zelfs heel gevaarlijk worden. Ik raad het daarom ook niet aan om zonder advies van een arts zomaar natuurlijke alternatieven te gebruiken. Een arts kan veel beter inschatten hoe erg de situatie is. Ook begrijpt een arts veel beter welk product waarvoor werkt, het ene product is effectiever dan de andere. Daarom hier nog wat tips voor wat je kunt doen als je antibiotica moet slikken maar je darmen wilt beschermen.

  • Prebiotica & Probiotica: deze helpen met het opbouwen van de bacterie koloniën die mogelijk vernietigd zijn. Let wel op, niet iedereen kan dit goed hebben. Het is daarom beter om je te laten testen op welke bacteriën wel en niet aanwezig zijn in jouw darmen. Soms wordt er gezegd dat het belangrijk is om ze al tijdens de kuur te gaan slikken, maar daar is de wetenschap het nog niet helemaal over eens. Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen, zorg dan dat er ongeveer 4 uur tussen de antibiotica en de probiotica zit.
  • Gefermenteerd voedsel: denk hierbij aan zuurkool, yoghurt, waterkefir of kombucha. Dit is een wat natuurlijke manier van het herstellen van de darmflora. Deze zijn overigens altijd belangrijk in je dieet.
  • Bottenbouillon: net wat je darmen nodig hebben! Helpt met het herstellen van de darmwand en bevat veel mineralen, vitaminen en aminozuren.
  • Konigskaars/Kaarsjeskruid: kan ook werken tegen bacteriën maar ondersteund ook de darmen.
  • Gevarieerd eten: zorg dat je genoeg en goed eet. Vermijd zoveel mogelijk voeding waarvan bekend is dat het de darmen nog meer kan irriteren of zwaar is voor de nieren/lever. Denk hierbij aan gluten, zuivel, granen, peulvruchten of noten.

Al met al is het dus zeker aan te raden om antibiotica te nemen als je een ernstige infectie hebt, zelfs al lijkt het niet zo. Het kan snel ontwikkelen en dan kun je maar beter geen risico’s nemen. Vergeet alleen niet jouw lichaam goed te ondersteunen.

Heb jij nog meer tips voor het gebruik bij antibiotica? Laat ze achter in de comments!

Meer lezen?
Part 1: The Human Gut Microbiome in Health and Disease
Darm en Brein
The Simplified Guide to the Gut-Brain Axis
The High Price of Antibiotic Use: Can Our Guts Ever Fully Recover?

Zijn antibiotica nou goed of slecht? En wat zijn de alternatieven? Ook tips voor wat je kunt doen als je toch antibiotica moet slikken.

Dit vind je misschien ook leuk..

Laat een Bericht achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Om Accept Read More