Bakbanaan bolletjes met Rozemarijn (AIP, Paleo, Glutenvrij)

door Claire
Bakbanaan bolletjes met rozemarijn (AIP, Glutenvrij, Paleo)

Een oud recept vernieuwd, want dat mag ook wel eens gebeuren. Dit recept voor bakbanaan bolletjes stond nog op de oude website, maar ik wilde graag een vernieuwde versie ervan op de nieuwe website. Het is namelijk lekker en makkelijk te maken, en doet ook nog eens een beetje denken aan brood. Ook nog eens perfect voor in de zomer bij de bbq of picknick.

Bakbananen zijn een goede bron van koolhydraten, zeker op het AIP of Paleo. Hier worden namelijk aardappels, granen en peulvruchten vermeden en dan gebeurt het snel dat je te weinig koolhydraten binnen krijgt. En ja, ook dat kan zijn nadelen hebben. Het fijne aan bakbananen is dat je er echt van alles mee kunt doen! Je kunt ze nu zelfs in de Albert Heijn vinden, dus dat maakt het extra makkelijk.

Wat zijn bakbanen?

Bakbananen lijken op bananen maar dat zijn het niet. Ze bevatten veel meer zetmeel en minder suiker dan gewone bananen. Meestal kun je ze in de winkel in twee kleuren vinden: groen of geel (vaak met zwarte vlekken). Beide kun je gelijk gebruiken, je hoeft niet te wachten totdat ze geel worden. De groene bakbanen hebben een hardere schil en zijn dus wat moeilijker te schillen. Ze zijn ook niet zo zoet en daarom fijn voor hartige gerechten (zoals dit recept hieronder). Hoe geler en uiteindelijk hoe zwarter de bakbanaan, hoe zoeter. Ook als deze helemaal zwart is kun je hem gewoon eten.

De groene bakbananen gebruik ik vaak voor frietjes, deze bolletjes of voor deze pizza bodem. De gele vind ik lekker als snack of dessert, gebakken in kokosolie met kaneel eroverheen.

Je kunt er dus van alles mee doen, en ik raad het daarom aan om gewoon lekker te experimenteren. Nu je hier toch bent, waarom niet met dit recept 😉

Bakbanaan bolletjes met rozemarijn (AIP, Glutenvrij, Paleo)
Bakbanaan bolletjes met rozemarijn (AIP, Glutenvrij, Paleo)

Bakbanaan bolletjes met Rozemarijn (AIP, Paleo, Glutenvrij)

Een oud recept vernieuwd, want dat mag ook wel eens gebeuren. Dit recept voor bakbanaan bolletjes stond nog op de oude website,… Recepten Bakbanaan bolletjes met Rozemarijn (AIP, Paleo, Glutenvrij) European Print This
Porties: 8
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 5.0/5
( 1 voted )

Ingrediënten

  • 1 Groene bakbanaan
  • 2 el Olijfolie
  • 1 1/2 el kokosmelk
  • 1 1/2 el bouillon (water voor vegan optie)
  • Verse rozemarijn
  • Zout

Bereiding

Schil en snijd de bakbanaan in plakjes. Kook ze voor 20 minuten.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Mijn oven is vrij klein dus het kan iets anders zijn als je een grote oven hebt.

Giet het water weg en pureer de plakjes bakbanaan zo glad mogelijk met een staafmixer. Je kunt het ook met een vork doen maar dan wordt het niet zo glad. Voeg tijdens het pureren de olijfolie, kokosmelk en bouillon toe.

Snijd de rozemarijn fijn en roer het met een beetje zout door de bakbananen puree.

Kneed de puree nu met je handen en verdeel het in 8 stukken. Van deze stukjes vorm je balletjes, leg ze daarna op een bakplaat met bakpapier. Ongeveer 30 minuten laten bakken. De laatste 5 minuten kun je de bakplaat wat hoger zetten zodat ze bruin worden.

Als je het nodig vindt, kun je ze voor het serveren nog bestrooien met wat zout.

Notities

Laat de bakbananen niet koud worden, dan wordt het alleen maar moeilijker om ze te pureren.

Dit vind je misschien ook leuk..

2 comments

Maartje July 25, 2019 - 10:44 am

Ziet er heerlijk uit.
Ik eet bakbanaan heel vaak maar heb het nog nooit gekookt. Leuk idee

Reply

Laat een Bericht achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Om Accept Read More