Chronisch Ziek Tijdens de Feestdagen + checklist

door Claire
Ben je chronisch ziek en kijk je op tegen de feestdagen? Dan kunnen deze tips je goed helpen.

De feestdagen komen steeds dichterbij en ik heb eens zitten nadenken of ik hier een artikel voor wilde schrijven, en hoe ik dat zou doen. Er zijn genoeg posts die tips geven om het paleo of aip door te komen tijdens de feestdagen, dus ik wilde het even anders doen. Zelfs als je namelijk niet het aip of paleo volgt kunnen dagen als kerst en oud en nieuw intens vermoeiend zijn. Zelfs al is alles voor je geregeld, sociale ‘bijeenkomsten’ kunnen soms zoveel energie vragen! Zelf kijk ik dan ook wel op tegen grote groepen mensen, omdat ik daar toch wel veel energie aan kwijt kan zijn. Ik heb voor dit jaar dus maar gewoon een algemeen verhaal geschreven met tips voor de feestdagen. Ook heb ik er een kleine vragenlijst/checklist bij gemaakt, zodat je goed voorbereid die feestdagen instapt.

Verwachtingen? Loslaten!

Of je nu de avond organiseert of niet, de meeste mensen zullen wel een aantal verwachtingen hebben. Vaak heeft iedereen ook wel een soort taak aangewezen, al gaat dat soms onbewust. Welke verwachtingen heb jij van jezelf en anderen? Zijn deze realistisch? Ik ben zelf behoorlijk perfectionistisch, en ik kan mezelf dan ook immense taken toewijzen. Zelfs als dit helemaal niet nodig is. Als je dit herkent dan is het misschien goed om even stil te staan bij wat je nu van jezelf vraagt. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld dat het huis perfect schoon en netjes is, of dat je er stralend uit moet zien. Misschien verzorg je wel het diner en wil je dit helemaal zelf voorbereiden omdat je bang bent dat het mislukt? Dan zijn er ook nog die mensen die nog even die extra stap willen doen om de gastheer of vrouw te bedanken of om indruk te maken. Laat het los! Het is mooi meegenomen als dit allemaal lukt, maar vraag niet teveel van jezelf.

Het moet wel gezellig blijven, of toch niet?

Dit is er eentje die misschien wel cliché is, maar ik denk dat het goed is om het zo vaak mogelijk te lezen. Er heerst vaak een sfeer dat alles goed moet gaan en gezellig moet zijn, onenigheden worden uitgesteld of volledig afgekapt. Natuurlijk is het niet leuk als er een ruzie ontstaat, maar versterkt die ‘angst’ niet juist de spanning? Altijd als mensen bij elkaar komen ontstaan er kleine momenten van irritatie en die mogen er best zijn. Probeer dan ook jouw ideaalbeeld los te laten en wat flexibeler te zijn. Ontstaat er aan het begin van de avond onenigheid kan dat er juist voor zorgen dat mensen dichter bij elkaar komen. Wie weet ontwikkelt zich een hele goede band?

Vermoeidheid/symptomen die opspelen

Van tevoren weet je nooit hoe je je die dagen gaat voelen, soms kunnen symptomen opeen opspelen. Probeer hier rekening mee te houden, voor zo ver dat natuurlijk kan. Het kan helpen om hier vooraf met iemand over te spreken, zodat die persoon weet wat je nodig hebt. Het zou fijn zijn als je dan even een momentje alleen kan krijgen, buiten een korte wandeling kan maken of even ergens tot rust kan komen. Niet iedereen heeft daar even veel last van, maar ik kan mij voorstellen dat het onverwachts toch kan opspelen, dat je echt even moet opladen. Dat is voor mij ook iets wat ik voor en na de dag zelf moet doen, ik heb echt een aantal dagen in de week nodig om tot rust te komen. Let er dan ook op dat je niet jouw hele week vol plant, dat er genoeg ruimte is voor jezelf ook al lijkt het alsof je dit allemaal wel aan kunt.

Negatieve en vermoeiende gesprekken

Ook deze kennen we denk ik allemaal wel, die gesprekken die opkomen waar je totaal geen zin in hebt! Vooral frustrerend als het gaat om persoonlijke onderwerpen zoals je gezondheid. Er is altijd wel iemand in de buurt die je graag wilt vertellen hoe je beter kunt worden, of maar blijft vragen wanneer je beter wordt.. Het hangt echt af van de situatie hoe je erop kunt reageren. Ik probeer altijd zo rustig en kalm mogelijk te reageren (ook al vraagt dat soms ook veel energie). Meestal stem ik er mee in en probeer ik er niet verder op in te gaan. Waarom? Omdat dit meestal werkt en dan kan ik het gesprek in een andere richting sturen. Maar soms moet je gewoon direct aangeven dat je het hier liever niet over wilt hebben of het er niet mee eens bent. Probeer vooral rustig te blijven, misschien helpt een kleine ademhalingsoefening wel. Probeer ook te accepteren dat er mensen zullen zijn die je niet helemaal begrijpen (of zelfs totaal niet!). Die zullen er altijd zijn, ook al is het iets vervelender als het een persoon is die dichtbij je staat. Zorg er in ieder geval voor dat je zelf niet geïrriteerd raakt en die gevoelens gaat opkroppen.

Dit is ook jouw moment!

Natuurlijk gaat het om het liefhebben van de mensen om je heen, maar dat betekent toch niet dat je jezelf moet vergeten? Laat je niet leiden door wat anderen (van jou) vinden of zeggen dat je moet doen. Ook jij mag genieten van deze dagen. Als je merkt dat je hierin beperkt wordt is het goed om je daarover uit te spreken. Grenzen stellen is iets wat ook tijdens de feestdagen belangrijk blijft. Vind je iets niet fijn om te doen of vraagt het eigenlijk te veel van je, geef dit duidelijk aan. Mensen respecteren het juist als iemand zijn grenzen stelt en aangeeft wat wel en niet binnen zijn mogelijkheden ligt. Het werkt veel fijner als mensen weten dat ze op je kunnen rekenen, dan dat je loze beloftes maakt. Ook jij gaat je hier veel beter door voelen, dat kan je ik je garanderen ;).

Feestdagen en AIP of Paleo

Kerst en Oud en Nieuw zijn natuurlijk extra moeilijk als je ook nog eens rekening moet houden met allerlei voedingspatronen. Zelf denk ik dat je het beste zoveel mogelijk zelf kan maken, tenzij je echt zeker weet dat anderen begrijpen waar ze rekening mee moeten houden. Dat is bij het paleo net iets makkelijker dan het AIP. Dit zorgt er in ieder geval voor dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat je lekker van het moment kan genieten. Het is ook zeker fijn als je niet de hele tijd hoeft uit te leggen waarom je anders eet. Dat kost veel tijd en energie terwijl je misschien liever over andere dingen praat. Je kunt dit op te lossen door het van tevoren al aan iedereen duidelijk te maken. Je kunt ook in het kort uitleggen dat deze manier van eten je gewoon beter laat voelen en je van ander eten ziek wordt.

Er zijn ook mensen die er voor kiezen om iets minder strikt met voeding te zijn en dat kan ik zeker begrijpen. Zelf probeer ik dat zo min mogelijk te doen (bij mij resulteert dat in een domino-effect..). Voor anderen kan dit juist rust in het hoofd geven. Sommige voeding is op korte termijn veel minder schadelijk dan andere, en daar kun je gewoon flexibel mee omgaan. Wat je ook doet, maak vooraf een duidelijke keuze en zorg dat anderen hier ook van weten. Stel ook hier duidelijke grenzen op, zodat je er niet zomaar overheen gaat.

Genieten

Voor de een zijn de feestdagen een stuk minder stressvol dan voor de ander. Zo lijkt het misschien wel een beetje alsof er niets leuks aan is. Dat is zeker niet zo, ik zou zeggen: geniet er gewoon van! Lekker samen komen met familie en vrienden moet gewoon leuk blijven en niet voor te veel stress zorgen. Neem daarom ook even de tijd om te visualiseren waar je nu wél echt naar uit kijkt. Om de laatste zorgen nog uit je hoofd te zetten kun je het lijstje in de bibliotheek downloaden en de vragen even aan jezelf te stellen. Dan moet het zeker goed komen! 🙂

Heb jij zelf nog tips? Ik lees ze graag in de comments!

Ben je chronisch ziek en kijk je op tegen de feestdagen? Dan kunnen deze tips je goed helpen.

Dit vind je misschien ook leuk..

Laat een Bericht achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Om Accept Read More