Leverpaté (AIP, glutenvrij, lactosevrij)

door Claire
Foto van leverpaté.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een recept heb gedeeld! Dit recept kon ik echter niet langer meer geheim houden! Leverpaté van kippenlevertjes, helemaal zelfgemaakt op een super eenvoudige manier.

Ideaal voor als je geen terrine vorm hebt of nog nooit paté hebt gemaakt. Je bakt de levertjes even op in de pan met een uitje en dan kun je alles mixen in de keukenmachine. Makkelijk toch? Het recept vind je onderaan deze pagina.

Waarom zou je lever eten?

Orgaanvlees is een van de beste soorten vlees die je kunt eten. Het is niet alleen goed voor je gezondheid, het is goedkoop en je eet zo de ‘restjes’ die door velen worden overgeslagen. Nieren, hart en tong vallen ook onder orgaanvlees.

Lever is heel gezond, omdat het veel voedingstoffen bevat. Zo zit het bomvol vitamine A, ijzer, B vitamines en vitamine D. Omdat het zo rijk is aan vitamine A wordt het niet zoveel aangeraden om lever te eten. Het is niet zo dat je gelijk een teveel opbouwt aan vitamine A, maar het is zeker wel goed om een beetje op te letten hoeveel je eet. Je kunt beter multivitamine’s met vitamine A laten staan en het uit pure voeding binnenkrijgen. Orgaanvlees (waaronder dus lever) wordt ook sterk aangeraden tijdens de eliminatiefase van het auto-immuunprotocol (AIP).

Lever, zeker kippenlever, is dus ook nog eens spotgoedkoop. Ik koop het vaak bij de Ekoplaza (2,85 voor 250 gram) of bij de biologische slager waar het ongeveer hetzelfde kost als bij Ekoplaza. Daarnaast is het fijn om lever te eten om voedselverspilling tegen te gaan. Sommige slagers vriezen het in, maar dat gebeurt vast niet altijd. Zelfde geld voor hart, nier, tong, niervet en de botten. Daar kun je zo lekker mee koken! Maar veel mensen weten dat niet, vinden het niet lekker of denken dat het te veel moeite kost om het klaar te maken.

Dit recept laat wel zien dat orgaanvlees klaarmaken helemaal niet veel werk is 😉 Ook ideaal als je niet zo fan bent van de structuur van kippenlever, want daar merk je helemaal niets van bij leverpaté.

Foto van gebakken bakbanaanschijfjes met leverpaté
Foto van leverpaté.
Foto van leverpaté.

Leverpaté (AIP, glutenvrij, lactosevrij)

Claire Het is al weer een tijdje geleden dat ik een recept heb gedeeld! Dit recept kon ik echter niet langer meer geheim… Recepten Leverpaté (AIP, glutenvrij, lactosevrij) European Print This
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 4.5/5
( 2 voted )

Ingrediënten

  • 250 gr. kippenlevers
  • 1 takje verse rozemarijn
  • 1-2 takjes verse peterselie
  • 1 kleine gele ui
  • olijfolie of eendenvet
  • zout & peper naar smaak (peper weglaten voor AIP)

Bereiding

Verhit een paar eetlepels olijfolie in een koekenpan

Bak de kippenlever een paar minuutjes in de koekenpan en voeg ook wat zout en peper toe (max. 4 minuten). De levertjes moeten na het bakken nog roze zijn van binnen.

Snij ondertussen de ui klein en rits de rozemarijn blaadjes van de takjes af. Snij ook de peterselie klein. Het hoeft niet heel fijn, want je maalt het straks in de keukenmachine. Je kunt er voor kiezen om de ui kort met de kippenlever mee te bakken, maar ik vind het rauw lekkerder. 

Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en maal tot het een glad mengsel is geworden. Je kunt wat extra olijfolie of eendenvet toevoegen om het iets gladder te maken. Soms kunnen er grotere stukjes peterselie of rozemarijn overblijven maar dat is niet erg!

Doe de paté vervolgens in mooie glazen vershoudbakjes. Laat het afkoelen in de koelkast en serveer dan met glutenvrij brood of net zoals op de foto met gebakken groene bakbananen. Eetsmakelijk!

Dit vind je misschien ook leuk..

Laat een Bericht achter

Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer lezen