Wat is het auto-immuun protocol?

door bijzonderautoimmuun

Het auto-immuun protocol oftewel het AIP is ontwikkeld voor mensen met een auto-immuunziekte of andere chronische gezondheidsproblemen. Ook voor mensen die met Paleo nog steeds bepaalde klachten houden zoals darmproblemen kan dit goed werken. Het bestaat uit 2 fases: eliminatie & re-introductie. Het is dus niet voor altijd, het is een tijdelijke oplossing om het lichaam de kans te geven om te herstellen. Net zoals bij Paleo wordt hier veel aandacht gegeven aan andere factoren dan voeding, zoals slaap en stress.

Voor wie is het bedoelt?

Het is oorspronkelijk ontworpen voor mensen met auto-immuunziektes. Voorbeelden van auto-immuunziektes zijn type 1 diabetes, Hashimoto, Grave’s, Reuma, Coeliakie en de ziekte van Crohn. Veel mensen proberen Paleo en zien echter geen verbeteringen of voelen zich nog slechter. Dat kan komen door een aantal dingen die wél op het Paleo worden gegeten maar die bij het AIP als re-introductie worden gezien. AIP is dan ook helemaal geen ‘dieet’ om af te vallen. Het is wel zo dat veel mensen die met het protocol beginnen veel kilo’s verliezen, dat is enkel een bijproduct van het herstellen van het lichaam. Ook kan het je niet genezen. Zo wordt het soms misschien overgebracht, maar het AIP kan alleen het lichaam helpen te herstellen. Dat houd in de triggers weg te halen die het immuunsysteem activeren, waardoor de auto-immuun aanval op het lichaam vermindert. Voor sommige mensen betekend dit volledig herstel, waarbij medicijnen niet meer nodig zijn. Maar de ziekte is er nog, het is alleen tot stilstand gebacht.

4 Focuspunten van het AIP

Een van de grondleggers van het auto-immuun protocol, Dr. Kharazzian, schrijft over 4 key areas. Dit is waar het protocol de focus op legt en waar het verbetering kan brengen. Deze key areas zijn: gezonde darmen, ‘nutrient density’, bloedsuiker balans en het immuunsysteem. Elk van deze gebieden zijn belangrijk tijdens het protocol. Dit betekend dat het niet alleen gaat om wat je eet maar hoe en wanneer je eet.

Fase 1: eliminatie

Het auto-immuun protocol bestaat uit 2 fases, de eliminatie en de re-introductie fase. In de eliminatie wordt de voeding op het plaatje hieronder vermeden, een gedeelte daarvan wordt weer gereïntroduceerd. In deze periode kan de darmwand gaan herstellen. Daarbij is het ook belangrijk om een aantal dingen toe te voegen, zoals gefermenteerde voeding of botten bouillon. Suiker wordt juist weer zoveel mogelijk vermeden omdat dit ook ontstekingsbevorderend is. Misschien wel nóg belangrijker dan bij Paleo zijn de proteïnes bij elke maaltijd. Omdat de meeste groenten niet genoeg proteïne bevatten is het goed om te weten dat je eigenlijk bij elke maaltijd een beetje dierlijke producten moet eten. Het is daarom ook niet mogelijk om het AIP als vegetariër te volgen, dierlijke producten zijn echt een bouwsteen die de darmen nodig hebben om te herstellen (en een goede bron van vitaminen).

Daarnaast ziet een ideaal AIP bord eruit als 75% groenten en 25% dierlijke producten. Natuurlijk kun je wel eens af en toe een lekker pannenkoekje voor ontbijt maken, of een dessert voor na het eten. Zolang dit geen dagelijkse gewoonte wordt is hier niets aan de hand. Caloriën tellen past namelijk totaal niet bij het AIP, het is juist belangrijk genoeg te eten. Gewoon eten tot je vol zit. Ook is het AIP niet koolhydraatarm of heel hoog in vetten, beide kunnen weer voor andere gezondheidsproblemen zorgen.

Er wordt aangeraden om de eliminatie fase minimaal 30 dagen vol te houden, voor veel mensen is dat echter wel te kort. Het ligt ook vooral aan jouw persoonlijke situatie. Als je bijvoorbeeld ook nog last heb van SIBO of andere gezondheidsproblemen kan het wat langer duren. Waarschijnlijk ben je ook niet van de een op de andere dag ziek geworden dus het lichaam zal ook tijd nodig hebben om te herstellen.

Ook belangrijk..

In deze fase is het trouwens ook heel belangrijk om je leefstijl onder de loep te nemen. Slaap je wel genoeg? Stress, slaaptekort en te veel sporten kunnen net zo goed een rol spelen in de ontsteking die in het lichaam plaatsvind. Zorg dus dat je genoeg slaap krijgt, maar ook op tijd naar bed gaat en tot rust komt na een intense dag.

Fase 2: re-introductie

Als je merkt dat je vrijwel klachtenvrij bent is het tijd om te gaan re-introduceren! Soms wordt vergeten dat het protocol tijdelijk is maar het is echt belangrijk om te gaan kijken of je een aantal dingen weer kunt eten. Altijd dezelfde voeding eten is niet aan te raden en kan leiden tot ‘oral intolerance‘. Daarnaast is dat ook helemaal niet het doel van AIP. Als de meeste klachten genoeg verminderd of zelfs verdwenen zijn betekent dit dat de darmwand hersteld is. Om dan te kijken op welke voeding je reageert kun je dit stap voor stap gaan introduceren in je voedingspatroon. Wees hier geduldig mee, want als je alles tegelijk doet weet je niet meer waar je op reageert. Er is hier ook een speciale volgorde voor, ik raad de stappen van The Paleo Mom aan. Onlangs heeft zij deze weer aangepast op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten, meer info daarover kun je vinden op haar website.

Neem de tijd, het wordt aangeraden om in kleine hoeveelheden te beginnen en 7 dagen te wachten op een reactie. Het kan dus zo zijn dat je in de eerste instantie denkt dat er geen reactie is, maar dat die pas een paar dagen later komt aanzetten. Het is daarom ook goed om even na te denken over wanneer je de re-introductie gaat doen. Als je in een stressvolle periode zit is het misschien niet zo handig. Let bij het re-introduceren vooral op symptomen in de luchtwegen maar ook op darmproblemen, buikpijn, uitslag, acne, hoofdpijn, vermoeidheid of jeuk.

Het grijze gebied.

Er zijn een aantal groepen die echter altijd worden vermeden. Dat is voor gluten een duidelijk geval, maar er zijn nog een aantal producten waar niet iedereen het over eens is. Zuivel, rijst en pseudo-granen zijn daar een voorbeeld van. Mijn advies, ga vooral op je symptomen en lab resultaten af. Persoonlijk zou ik zuivel niet meer consumeren vanwege de caseïne die het bevat en omdat ik Hashimoto heb, maar niet iedere auto-immuunziekte is hetzelfde. Het kan zeker zo zijn dat je geen symptomen hebt op korte termijn, maar dat betekent niet dat er in het lichaam geen anti-stoffen worden aangemaakt. Houd daar dus altijd rekening mee.

Hellup!! Dit is toch veel te veel om rekening mee te houden?
Haha, ik begrijp heel goed dat je dat denkt. Dat was precies mijn eerste reactie toen ik van het protocol hoorde. Het is ook zeker veel om steeds mee bezig te zijn, vandaar dat het misschien ook juist een goed idee is om er niet in één keer mee te beginnen. Voor sommigen werkt dat goed, maar voor mij en jou misschien niet. Ik ben zelf uiteindelijk gewoon begonnen met glutenvrij eten. Na een tijdje was ik klaar om de stap te zetten naar zuivel/soja/peulvruchten vrij en van daaruit ben ik weer naar het AIP gaan toewerken. Het is wel belangrijk om de eliminatie fase zelf voor een aantal maanden strikt te kunnen doen, maar hoe je daar komt is helemaal jouw eigen weg! Toen ik net begon hield ik helemaal niet zoveel rekening met slaap (sporten kon ik sowieso niet) of suiker. Dat kwam veel later toen ik mij wat zelfverzekerder voelde. Het gaat er ook vooral om dat jij je goed voelt met wat je doet, en als restricties jouw meer stress geven op dit moment dan werkt dat natuurlijk ook niet. Leuk is natuurlijk als je het niet alleen hoeft te doen, dus begeleiding van een diëtist kan ook goed helpen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Om Accept Read More