Wat is Paleo?

door Claire

Het wordt ook wel eens het ‘Oerdieet’ genoemd, maar wat houdt het nu precies in? Paleo is veel meer dan een dieet en het is zeker niet alleen gebaseerd op de oertijd. Wil je een idee krijgen van wat Paleo nou echt inhoud? Lees dan dit artikel, want ik neem je stap voor stap door de lifestyle heen. Ook handig als je al een tijdje bezig bent met voeding, om even het geheugen weer op te frissen.

Geen dieet maar een Lifestyle

Hoewel het woord dieet vaak naar voren komt als het om voeding gaat is Paleo dat absoluut niet. Een dieet legt vaak de focus op ‘heel even’ niets meer eten totdat de kilo’s er vanaf zijn. Dat is juist niet de bedoeling hier. Het wordt daarom ook vaak een lifestyle genoemd, de nadruk ligt veel meer op genieten van gezonde voeding maar dus ook op jouw leefstijl. Stress, slaap, plezier en sport zijn hierbij belangrijk maar ook je relatie met voeding. Het is een soort alles in één aanpak.

Waarom starten met Paleo?

De meeste mensen beginnen met Paleo wegens gezondheidsredenen en dat is ook best wel te begrijpen. Binnen het Paleo worden namelijk een groot aantal voedingsmiddelen vermeden die ontsteking kunnen bevorderen. Met ontsteking bedoel ik hierbij niet per se kleine ontstekingen in het lichaam maar langdurige ontstekingen. Gluten, granen, zuivel en peulvruchten kunnen zeer ontstekings bevorderend zijn en voeding dat onder deze groepen valt wordt dus binnen de Paleo lifestyle niet gegeten. Door deze voeding weg te laten en juist veel gezondere voeding toe te voegen geef je zo het lichaam de mogelijkheid en alle bouwstenen om te herstellen.

Een grote groep mensen begint met Paleo om af te kunnen vallen, maar dat is niet per se waar Paleo voor bedoeld is. Afvallen wordt eerder gezien als een leuke ‘bijwerking’. De nadruk ligt vooral op gezond eten en het lichaam geven wat het nodig heeft, dit alles terwijl je het zo min mogelijk belast. Doordat de triggers van de ontsteking in het lichaam (gedeeltelijk) verdwijnen worden gezondheidsklachten ook minder. Wat je bijvoorbeeld hoort is dat het dan gaat om auto-immuunziektes, vermoeidheidsklachten en prikkelbare darmsyndroom.

Hoe ziet het eruit?

We duiken even dieper in de lifestyle, want hoe moet je dit nou voor je zien? Er zijn een aantal voedingsgroepen die vermeden worden, gehouden worden, of toegevoed worden. Over sommige categoriën is trouwens niet iedereen het eens, en mijn advies zou zijn: doe wat voor jou goed voelt! In de eerste instantie lijkt het Paleo op een goed/fout systeem maar we weten allemaal dat dit ons mentaal tegen werkt. Een aantal mensen is ook in staat om sommige granen of peulvruchten af en toe weer te eten nadat de klachten genoeg verminderd zijn.

Wat er in elk geval niet gegeten wordt zijn gluten, granen, zuivel en peulvruchten (waaronder ook soja). Dit zijn de grootste probleem veroorzakers. Dat is best confronterend want bijna alles uit die groepen eten we in Nederland wel dagelijks! Ook wordt er veel verstopt in pakjes of zakjes waardoor een groot aantal smaakmakers afvallen. Daarom kiezen mensen die het Paleo aanhouden er vaker voor om alles zelf te maken, dat is trouwens ook nog eens een stuk lekkerder. Nu snap ik het heel goed als je je afvraagt waarom dit allemaal vermeden moet worden. Kan ik niet gewoon minder eten? Nee, helaas niet. Waarom dat zo is leg ik uit in dit artikel over de lekkende darm, want het komt vaak wel neer op ontsteking in de darmen.

Oké.. maar wat kan ik dan nog eten?

Ik begrijp je best, het lijkt echt alsof er niets meer overblijft.. Maar wat je teruggeeft aan jouw lichaam is een hele hoop groenten, wat vlees, vis of schaaldieren, noten en zaden. Geloof het of niet, daar kun je zoveel creatieve dingen mee doen. Hieronder zie je een overzicht van wat je allemaal wél kunt eten. Om je een idee te geven, een ‘ideaal’ Paleo bord ziet eruit als 75% groenten en 25% dierlijke producten. Daar binnen zijn best veel combinaties mogelijk, en natuurlijk is het logisch dat dit niet altijd haalbaar is. Variëren is daarbij wel belangrijk, dus lekker veel nieuwe groenten proberen zou ik zeggen 😉

Honger door de dag heen?

Waar je wel beter op kunt letten is dat je ook over de dag heen genoeg binnen krijgt, het is zeker niet de bedoeling dat je honger krijgt. Vetten en koolhydraten worden beide als een soort boosdoeners gezien, maar dat is zeker niet het geval! Verzadigde vetten, en dan vooral dierlijke vetten worden helemaal in slecht daglicht gezet. Helaas is dit niet correct, er is vrijwel geen bewijs voor het idee dat verzadigd vet gelijk voor hoog cholesterol zorgt etc. Wie het met mate eet zal geen problemen krijgen, alleen wanneer je immens veel naar binnen gaat werken.

Daarentegen zijn koolhydraten ook niet verkeerd, zolang je die maar ook met maten gegeten wordt. Het probleem is dat we in ‘het Weste’ gewend zijn dat drie kwart van ons eten bestaat uit procuten met heel veel koolhydraten, en dát kan wel voor klachten zorgen. Zodra je koolhydraten uit groenten gaat halen en dit genoeg afwisselt met vet en bladgroenten is er niets aan de hand. Paleo is ook niet koolhydraatarm of ‘low-carb’, ons lichaam heeft koolhydraten nodig om bepaalde hormonen te produceren of om te zetten. Daar wil je het zeker niet zonder doen. Zorg dus dat je genoeg eet door de dag heen, als je nog steeds honger hebt is dat alleen maar een teken dat je niet genoeg hebt gegeten tijdens de vorige maaltijd.

Hoe begin ik hiermee?

Allereerst lijkt me het een goed idee om te overleggen met een arts of andere specialist die hier ervaring mee heeft. Voor sommige mensen kan zo’n grote overgang ook voor klachten zorgen, soms wordt dat wel eens een ‘detox’ genoemd. Ook is het fijn dat er iemand met je mee kijkt en in de gaten houd of je wel genoeg eet of niet te hard voor jezelf gaat zijn. Op mijn website vind je dan nog allerlei artikelen en recepten waar je gelijk mee kunt starten! Ook op de bibliotheek vind je genoeg materiaal om je op weg te helpen. Hieronder vind je een aantal artikelen waarvan ik denk dat je die wel kan gebruiken.

Hoe is het allemaal begonnen?
Leuk om te weten is dat Paleo als lifestyle ook ontwikkeld. Daar spelen een aantal mensen een belangrijke rol in. De meest bekende is misschien wel de wetenschapper Loren Cordain, bekend van het boek en de website ‘The Paleo Diet’. Cordain heeft een grote rol gespeeld in het in de media brengen van Paleo maar óók schrijft hij regelmatig wetenschappelijke artikelen. Hij is zeker niet de eerste, Walter L. Voegtlin schrijft in 1975 al over het voedingspatroon van de mensen in het Paleolithicum – vandaar ook de naam Paleo! Ook richt hij zich op hoe men dat in het heden kan toepassen. Later in 1988 komen Eaton, Shostak en Konner met het boek ‘The Paleolithic Prescription’.
Nu is Paleo best populair aan het worden, ons kleine kikkerlandje krijgt er steeds meer blogs en websites over en er is zelfs een Nederlandstalig tijdschrift! Denk hierbij aan Paleo.nl EetPaleo en het Paleo Magazine natuurlijk.

Deze website maakt gebruik van cookies. Om Accept Read More